De ideologische keuze om niet te fietsen

Het eerste propagandafilmpje om autogebruik te ontmoedigen? Vrees niet, het is een feit dat auto's tegenwoordig van uitmuntende kwaliteit zijn, er is geen reden om hieraan te twijfelen. Ter geruststelling, dit is slechts een scene van een film van Buster Keaton namelijk 'Three ages' uit 1923

De niet ideologisch gedreven fietser heeft een ruime keus aan vervoersmiddelen. Hij of zij is niet behept met de illusie dat het broeikasprobleem door hem of haar is op te lossen. De ideologische fietser daarintegen (meestal een GroenLinks stemmer) en standaard drager van geitenwollensokken in sandalen (Nike Air Jeruzalem) stemt zijn vervoermiddel enkel af op zijn overtuiging. Pragmatische redenen zullen niet aan zijn keuze ten grondslag liggen, maar een invulling van de gedachte dat de eigen inbreng daadwerkelijk van invloed is. 😆

Een nobel streven, maar niet het mijne. 😂 Je moet het maar doen om regen, wind en de koude buitenlucht te trotseren. Noodgedwongen fietsen kan ik mij voorstellen, hier kan een mens weinig aan doen, maar vrijwillig terwijl de auto thuis geparkeerd staat? Een dak, een kachel en een snelheid die ik op een fiets nimmer kan halen. Soms lach ik vol leedvermaak en toeter ik opzichtig wanneer ik mijn mede raadsleden in de regen op hun fiets met mijn auto passeer. 😛 Sommige zijn hardleers en zie ik de keer daarop precies hetzelfde doen. Ik constateer dat deze apostelen van het fietsgebruik een sterke bekeringsdrang hebben omdat zij beseffen dat het overnemen van hun gedrag op macro niveau (het grote plaatje) meer verschil maakt. 'Wanneer koop je eens een fiets?' hoor ik hen mij bevragen als ik vrolijk de raadsvergaderingen verlaat en fluitend naar mijn auto loop. 'Een fiets?' Ik kijk hen dan meewarig aan. Blijkbaar is de voortschrijding van de technologie van de afgelopen honderd jaar aan hen voorbij gegaan. 'Ik pak toch ook niet de trap naar de tiende verdieping als er een lift is?' 🙃

Praktische overwegingen om een fiets te gebruiken

Binnen 5 minuten ergens zijn? Dan is de fiets zeker een optie, een stukje beweging is het tweede argument en meteen het laatste. Daar houdt het mee op. Ik hoor regelmatig hoe hard mensen met de fiets gevallen zijn. Tot botbreuken toe. Een paaltje over het hoofd  zien of een kat raken die zich niet aan de verkeersregels houdt en ineens oversteekt. Het fietsen is niet verschoond van gevaar en risico. Een auto is relatief gezien veiliger, je kunt niet vallen en omringd met een veilig metalen karkas. Appels 🍏🍏 met peren 🍐🍐 vergelijken? Misschien. Ik ben huiverig om een fiets te kopen. Heb je straks een fiets 🚲 van rond de 1000 euro aangeschaft is de kans groot dat deze gestolen wordt. In 2019 werden volgens het CBS 466.560 Nederlanders slachtoffer werden van fietsendiefstal en doet 20% aangifte. Het terugvinden van een rijwiel heeft voor de politie geen prioriteit. Dit geeft mij als potentiële koper weinig motivatie om een fiets aan te schaffen, wetend dat de kans groot is dit tot een financiële strop kan leiden als ik hem ergens neerzet. Als extraatje kan je dan een oplossing bedenken om toch thuis te komen. Ik ga bij voorbaat lopen, daar hoeft mijn fiets niet eerst voor gestolen worden. 🙂

Een klassieke duwauto. Beweegt voort op mankracht. Menig kleuter heeft zich hiermee een automobilist gewaand en vroegtijdig ervaren hoe fijn het is als je automatisch vooruit gaat. Een kostbare herinnering die je onnodig met fietsgebruik op latere leeftijd teniet kan doen. 🙂

Mijn herinneringen dwalen soms terug naar deze loopauto op de kleuterschool. Het is een genot om als veertiger in een 'echte' auto te kunnen rijden. Tientallen kilometers rijden zonder moe te worden. Ik denk hier soms aan terug wanneer ik mijn voet op het gaspedaal druk. Hier had ik destijds voor getekend. Een van de weinige voordelen van het ouder worden. Je krijgt er genoeg minder prettige verplichtingen voor terug zoals werk, hypotheek en rotklusjes waar je niet op zit te wachten. Dan is de vrijheid van het auto kunnen rijden een stukje ontspanning. De gemakzucht en de ruime bagageruimte nog daargelaten. Een fiets is hiermee vergeleken karig uitgerust.

Gemak en technologie dient de mens, anders stonden we nog steeds wasgoed in een tobbe te wassen. Aan de rechterzijde een mini uitvoering van een Ferrari. Een electrische auto voor kinderen. Mooier dan een fiets? Goedzo, dit betekent dat je niet geconditioneerd bent met allerlei idealistische 'groene' idealen. Dit speelgoed spreekt tot de verbeelding. Jammer, dat wij vroeger dit prachtkarretje niet tot onze beschikking hebben gehad. Het is een mooi cadeautje voor iemand uit een groen idealistisch gezin. Wellicht krijgen wij zelf een herkansing om de volwassenen versie te bemachtigen. Ja, ik weet, dit is een schoolvoorbeeld van ijdele hoop.🤓

De 12 volt versie van de Ferrari FXX-K. Rond 260 euro. De topsnelheid van deze is slechts 7 km en rijd maximaal een uurtje op een volle accu. Valt tegen in de praktijk en lijkt meer een impulsaankoop. Sneller dan een kinderfietsje. 

vorm of functionaliteit?

Ik kan niet ontkennen dat fietsen (en zeker de oudere modellen) een aantrekkingskracht op mij uitoefenen. Een klassieke oma-fiets incluis de grote koplamp. Ooit had ik uit emotie zo'n exemplaar gekocht. De eerste helft van 1997 denk ik. Het was geen ontspanning, de fiets trapte zwaar en leek een martelwerktuig. Ik had hem niet nodig, kocht deze fiets in een opwelling. Ik neig meer naar vorm dan naar functionaliteit, net zoals ik een mooie jas kan kopen die niet warm zit. Het zoememde geluid van de dynamo voert te terug in de tijd. Het trapt zwaarder dan het ledlampje met batterijen. De techniek is beter geworden, maar nostalgische gevoelens voeren de boventoon.

De toekomst

De Fietser in Ede. Gevestigd in het monumentale Enka Gebouw uit 1922. Vlakbij het station, inclusief een fietsmuseum. De inpandige horeca is kwalitatief goed. Een aanrader om naartoe te gaan. 

Ik heb het voornemen om een fiets aan te schaffen. Ik noem het bewust een voornemen, zonder hier het woordje 'goede' voor te zetten. De Fietser in Ede biedt de mogelijkheid fietsen uit te proberen. Voor een nieuwe functionele fiets en het kunnen testen is dit een van de beste opties. Ik weet dat wanneer ik hier naartoe ga een impulsaankoop op de loer ligt. Ik kan het scharen onder het rijtje voornemens zoals 'meer bewegen, minder druk maken, Zolang ik hier geen concrete datum en actie aan koppel blijven ze voortsluimeren en hebben ze weinig waarde. Kortom ik zal de auto nog wel even blijven gebruiken. 🙂